Sukan elektronik (e-sukan) ialah sejenis bentuk pertandingan dengan permainan video.[1] Acara sering mengambil bentuk yang dianjurkan, pertandingan permainan video multipemain, terutama antara pemain profesional, atau secara individu sebagai pasukan. Walaupun dianjurkan pertandingan telah lama menjadi bagian dari budaya permainan video, ini adalah sebahagian besarnya antara amatur sampai akhir tahun 2000, ketika penyertaan oleh pemain profesional dan spectatorship dalam acara-acara ini melalui penstriman langsung melihat lonjakan besar di populariti. Pada tahun 2010, acara adalah faktor penting dalam industri pembangun permainan video, dengan banyak permainan pembangun aktif mereka dan menyediakan dana untuk pertandingan dan lain-lain acara.[2][3]
Pengelasan permainan video sebagai sukan merupakan hal berkontroversi. Beberapa permainan sangat diminati antara pesaing profesional. Walaupun permainan video biasanya direka dengan pengalaman pemain dalam permainan sebagai satu-satunya ciri utama, banyak permainan e-sukan yang berjaya direka untuk dimainkan secara profesional dari awalnya. Kebanyakan pertandingan e-sukan menampilkan acara fizikal yang berlangsung di hadapan penonton secara langsung. Latihan yang perlu dijalankan pemain untuk bersedia untuk pertandingan berbeza-beza tetapi masih mengambil masa lama. Pemain profesional atau pemain pro atau pro player sering dikaitkan dengan kumpulan permainan dan pertubuhan permainan am. Pemain profesional biasanya diwajibkan berkelakuan secara beretika dengan mematuhi peraturan yang ditetapkan dalam pertandingan, pertubuhan dan kumpulan, serta mengikuti jangkaan umum iaitu semangat kesukanan yang bagus.
MOBILE LEGENDS
Mobile Legends: Bang Bang adalah permainan video seluler ber-genre multiplayer online battle arena (MOBA) yang dikembangkan dan diterbitkan oleh Moonton, anak perusahaan dari ByteDance.
Dirilis pada tahun 2016, game ini semakin populer di seluruh dunia, terutama di wilayah Asia Tenggara,[4] dan sejak itu telah melampaui 1 miliar kali unduhan, dengan puncak pemain bulanan sebanyak 100 juta.[5][6] Pada tahun 2021, "Mobile Legends: Bang Bang" mencapai pendapatan kotor sepanjang masa sebesar US$1 miliar dengan 44 persen pendapatannya berasal dari luar Asia, menjadikannya gim seluler teratas dari genre-nya dengan daya tarik paling global.[7]
DOTA (DEFENSE OF THE ANCIENTS)
Dota 2 merupakan permainan Multiplayer online battle arena[1] yang percuma untuk dimainkan yang dibangun dan dikeluarkan oleh Valve Corporation untuk Microsoft Windows, OS X, dan Linux. Permainan ini merupakan susulan berasingan Defense of the Ancients (DotA), yang mana merupakan sebuah mod bagi Warcraft III: Reign of Chaos dan pek lanjutannya, The Frozen Throne[2]. Dota 2 dimainkan dalam bentuk pertempuran antara dua pasukan yang masing-masing mempunyai lima pemain. Setiap pemain mengawal watak pemain berkuasa, dipanggil "hero", yang mempunyai kuasa unik dan gaya permainan yang berlainan. Ketika perlawanan berlangsung, pemain-pemain mengumpul mata pengalaman, mata wang, dan item bagi hero mereka untuk memperkuat hero mereka dalam melawan pasukan lawan, mencuba untuk menyerang pertahanan mereka. Satu-satu pasukan dikira pemenang apabila mereka memusnahkan struktur terbesar di kubu musuh iaitu "Ancient".
Pembangunan Dota 2 bermula sejak 2009 apabila IceFrog[3], pereka utama mod Defense of the Ancient yang asal, telah diupah oleh Valve bagi membangunkan Dota 2. Permainan ini dikeluarkan pada bulan Julai 2013, mengikuti fasa beta-terbuka[4] untuk Windows sahaja yang telah dilepaskan dua tahun lebih awal. Permainan ini pada mulanya menggunakan Source asal sehingga ia dialih kepada Source 2[5] pada tahun 2015, menjadikannya permainan pertama yang menggunakan Source 2. Permainan ini juga membenarkan komunitinya mencipta mod permainan, peta, dan kosmetik untuk hero mereka sendiri, yang mana kemudiannya akan dimuat naik ke Bengkel Steam[6]. Dota 2 merupakan salah satu permainan yang paling aktif dimainkan di Steam, yang mana pada ketika ini jumlah pemain melebihi 1 juta, dan dipuji atas permainan, kualiti produksi, dan kepercayaan terhadap pembangun asal mereka, walaupun dikritik atas sebab tertentu. Kemasyhuran Dota 2 membawa kepada pengeluaran barangan cenderahati sempenanya, termasuklah pakaian, aksesori, dan permainan, dan juga tie-in[7] promosi untuk permainan dan media lain.
Dota 2 juga mempunyai bidang persaingan[8] yang aktif dan tersebar luas, dengan penglibatan pemain-pemain dari serata dunia bermain secara profesional dalam pelbagai liga dan kejohanan. Kejohanan Dota 2 perdana biasanya mencapai nilai hadiah berjuta-juta dolar AS, iaitu yang tertinggi dalam kesemua eSport. Yang terbesar antara kejohanan ini dikenali sebagai The International[9] yang dianjurkan oleh Valve sendiri dan diadakan di KeyArena di Seattle, Amerika Syarikat pada setiap tahun. Bermula tahun 2015, Valve juga mula menaja kejohanan bermusim yang lebih kecil, yang dikenali sebagai Majors[10], yang pertama sekali diadakan di Frankfurt, Jerman. Liputan media berkenaan kejohanan profesional disiarkan secara langsung di internet, dan kadang-kadang di rangkaian TV, yang mencapai jutaan penonton.
PUBG (PLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDS)
PlayerUnknown's Battlegrounds ("Medan Perang Pemain Awanama", disingkatkan PUBG) adalah permainan battle royale berbilang pemain dalam talian yang dikembangkan dan diterbitkan oleh PUBG Corporation (kini dipanggil sebagai Krafton), anak syarikat syarikat permainan video Korea Selatan Bluehole. Permainan ini berdasarkan mod sebelumnya yang dibuat oleh Brendan "PlayerUnknown" Greene untuk permainan lain, yang diilhami oleh filem Jepun Battle Royale tahun 2000, dan berkembang menjadi permainan mandiri di bawah arahan kreatif Greene. Dalam permainan, hingga seratus pemain terjun payung ke sebuah pulau dan mencari senjata dan peralatan untuk membunuh orang lain sambil mengelakkan diri mereka terbunuh. Kawasan selamat yang ada di peta permainan semakin berkurang dari masa ke masa, mengarahkan pemain yang masih hidup ke kawasan yang lebih ketat untuk memaksa pertemuan. Pemain atau pasukan terakhir yang menang memenangi pusingan.
PUBG pertama kali diluncurkan untuk Microsoft Windows melalui program beta akses awal Steam pada bulan Mac 2017, dengan rilis penuh pada bulan Disember 2017. Permainan ini juga dikeluarkan oleh Microsoft Studios untuk Xbox One melalui program Xbox Game Preview pada bulan yang sama, dan diluncurkan secara rasmi pada bulan September 2018. PUBG Mobile, versi permainan mudah alih percuma untuk dimainkan untuk Android dan iOS, dikeluarkan pada tahun 2018, sebagai tambahan kepada port untuk PlayStation 4. Versi untuk platform streaming Stadia dikeluarkan pada bulan April 2020. adalah salah satu permainan video terlaris, terlaris dan paling banyak dimainkan sepanjang masa. Permainan ini telah terjual lebih dari 70 juta salinan di komputer peribadi dan konsol permainan pada tahun 2020, di samping PUBG Mobile yang mengumpulkan 1 bilion muat turun pada Mac 2021 dan menjana lebih dari $ 4.3 bilion pada peranti mudah alih pada Disember 2020.
PUBG mendapat ulasan positif dari pengkritik, yang mendapati bahawa walaupun permainan ini memiliki beberapa kekurangan teknikal, permainan ini menampilkan jenis permainan baru yang dapat didekati oleh pemain dari mana-mana tahap kemahiran dengan mudah dan sangat dapat dimainkan. Permainan ini dikaitkan dengan mempopulerkan genre battle royale, dengan sejumlah klon Cina tidak rasmi juga dihasilkan setelah kejayaannya. Permainan ini juga mendapat beberapa pencalonan Game of the Year, antara lain penghargaan. PUBG Corporation telah menjalankan beberapa kejohanan kecil dan memperkenalkan alat dalam permainan untuk membantu penyiaran permainan ini kepada penonton, kerana mereka ingin menjadi sukan yang popular. Permainan ini juga telah dilarang di beberapa negara kerana didakwa berbahaya dan ketagihan pemain muda.
Ciri dan tatamain[sunting | sunting sumber]
PUBG mengetengahkan konsep battle royale dengan genre tembak-menembak antara pemain. Para pemain boleh bermain secara sendiri, berdua-duaan atau dalam kumpulan semaksimum empat orang. Matlamat utama permainan ini ialah menjadi pemain atau kumpulan terakhir yang dapat bertahan dengan membunuh para pemain lain serta mengelakkan diri serta ahli-ahli kumpulan daripada diserang dan terbunuh. Secara purata, satu set permainan berlanjutan selama kira-kira 30 minit.
Pada awal set permainan, setiap pemain dibawa terbang di salah satu daripada empat latar tempat pertarungan PUBG, Erangel, Miramar, Sanhok dan Vikendi dan yang terbaharu, Karakin. Latar-latar ini berukuran kira-kira sama ada 8 x 8 km, 6 x 6 km , 4 x 4 km atau 2 x 2 km.[1] Para pemain dikehendaki terjun dari kapal terbang tersebut untuk memulakan pertarungan. Haluan kapal terbang yang membawa para pemain adalah rawak, dan hal ini memerlukan para pemain untuk memilih tempat mendarat yang terbaik dalam masa yang singkat.[2]
Para pemain turun ke latar dengan tangan kosong tanpa sebarang peralatan. Oleh itu, para pemain perlu mencari peralatan-peralatan seperti senjata, perisai dan kenderaan di tempat-tempat seperti bangunan dan bandar hantu. Para pemain juga boleh memperoleh peralatan dengan membunuh pemain lain lalu merampas peralatan kepunyaannya.
Setiap latar tempat permainan mempunyai sebuah zon selamat. Para pemain yang berada di luar zon ini akan menerima kecederaan secara beransur-ansur lalu maut sekiranya gagal memasuki zon selamat secepat mungkin. Zon selamat ini mengecil secara berkala dengan berpusatkan kawasan yang rawak. Hal ini menyebabkan kepadatan para pemain di dalam zon selamat meningkat lalu meningkatkan kebarangkalian pertemuan antara pemain.[2] Kadangkala, suatu zon merah akan muncul di kawasan yang rawak; zon ini akan dibom lalu membahayakan para pemain yang berada di dalam zon tersebut.[3] Amaran akan diberi beberapa minit sebelum pengecilan zon selamat atau pengeboman zon merah agar para pemain dapat bersedia.
Sebuah kapal terbang akan melalui latar tempat secara rawak pada bila-bila masa atau ketika seorang pemain menyalakan suar. Kapal terbang ini akan menjatuhkan sebuah pakej yang mengandungi peralatan-peralatan yang tidak boleh didapati melalui kaedah lazim.[2]
No comments:
Post a Comment